Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Beoordeeld met een 8

Onafhankelijke nascholing voor

zorgprofessionals

Dit congres heeft in het verleden plaats gevonden. Kijk op onze nascholingen pagina voor ons huidig aanbod van congressen, cursussen en opleidingen.

Opzij, opzij, opzij!

Efficiëntie en kwaliteit in balans - speciaal voor verpleegkundigen en teamleiders

Woensdag 9 januari 2013

Programma

9:00 uur
Ontvangst met koffie en thee / uitreiking congresmap

9:30 uur
Opening door de dagvoorzitter
Ronald Aalbersberg, lean-specialist St. Elisabeth ziekenhuis

9:45 uur
Kan het slimmer? En beter?
Pieter van Hengel, senior consultant Accent Organisatie Advies 

  • Verschillende methodieken voor doelmatig werken geven u houvast – wat kunt u zelf doen?
  • Lean als methode – leren kijken door een andere bril en uw werk opnieuw structureren
  • Hoe verhoogt u de efficiëntie op uw afdeling? 
10:30 uur
Best Practice: Kwaliteit, veiligheid en werkplezier
Kjeld Aij,  voormalig verpleegkundige, hoofd operatiekamers VU Medisch Centrum, Lean coach
  • Continu verbeteren – toegepaste Lean principes 
  • Wat is de rol van de verpleegkundige? 
  • Het belang van samenwerken
11:15 uur
Koffie- en theepauze

11:30 uur
Het geheim van werken aan kwaliteit
Arjen Jeninga, voormalig directeur AVVV (nu V&VN), partner CC Zorgadviseurs en Tessa van der Tol-Blankestijn, verpleegkundige, zorgcoördinator Cardiologie, Gelre Ziekenhuizen, locatie Zutphen
  • Verbetertraject ‘Het productieve verpleegteam – meer tijd voor de patiënt’ 
  • Hoe organiseert u uw eigen verpleegkundige processen? 
  • Verpleegkundig leiderschap – de essentie van het realiseren van het verbeterprogramma
  • Continu verbeteren, hoe doet u dat? 
12:15 uur
Best Practice: Communicatie tussen professionals
Ellen Joan van Vliet, voormalig operatieverpleegkundige, onderzoeker zorglogistiek Oogziekenhuis Rotterdam en manager Beleid & Zorgontwikkeling Sint Franciscus Gasthuis
  • Succesverhaal: tijdswinst dankzij het inrichten van Lean zorgpad bij de behandeling van cataractpatiënten
  • Wat valt er te leren uit de verschillen tussen verwachte en geleverde zorg?
  • Communicatiepaden en de rol van de verpleegkundige
13:00 uur
Afsluiting van het ochtendprogramma door de dagvoorzitter, met aansluitend een lunch


VERDIEPINGSSESSIES
14.00 - 16.00 uur
In de middag bieden we drie verdiepingssessies aan waarin de verschillende workshopdocenten op een interactieve en praktische manier ingaan op de onderwerpen die in de ochtend aan bod zijn gekomen. U kunt kiezen uit één van de onderstaande verdiepingssessies.  

Verdiepingssessie A - Doelmatig werken s(t)imuleren – Het simulatiespel “zorgproces varices”
Ruben van Zelm, verpleegkundige, senior consultant en Lisette Trieschnigg, consultant, beiden werkzaam bij  Q-Consult

Met het simulatiespel ‘Lean in zorgprocessen’ ervaart u de principes van LEAN in een voor u herkenbare en praktijkgerichte omgeving. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld uit het ziekenhuis, het zorgproces varices, leert u inzien wat de gevolgen zijn van problemen en oplossingen die zijn bedacht. Wie heeft welke taak? Wie communiceert met wie? Wat gebeurt er met de wachtlijst als een oplossing is geïmplementeerd en hoe zit het met de kwaliteit versus de productiecijfers? Een echte doe-workshop in teams van 6 - 8 personen.

Verdiepingssessie B - Communiceren: aandacht = tijdwinst
Eugenie Miltenburg en Josianne Vreeburg, trainers en coaches bij Bloom /  Communicatie met Zorg

Workshop over samenwerken met plezier, met oprechte aandacht voor de ander. Over effectief communiceren door te investeren in contact, met patiënt of collega. Iedereen wil gezien en gehoord worden en weten waar hij of zij aan toe is. Op praktische en speelse wijze maakt u kennis met deze principes van ‘aandachtig communiceren’.

Verdiepingssessie C - Lean denken en doen
Niki Papadopoulos, programmaleider Lean, Kwaliteit en Proces Innovatie en Gwenda Veenboer, hoofdverpleegkundige Algemene Inwendige Geneeskundige, beiden werkzaam in het Academisch Medisch Centrum Amsterdam

Aan de hand van aansprekende filmpjes uit de praktijk over onder andere medicatiebereiding en visitelopen, leert u op een interactieve manier verspillingen herkennen. Vanuit de dagelijkse praktijk worden nuttige voorbeelden gegeven van de implementatie van Lean werken in het AMC. Hoe kunt u meer waarde toevoegen voor de patiënt? Met de Leanbril op gaat u kijken naar uw eigen werkprocessen. 

 

PDF programma

Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met mij op via onderstaande button, dan help ik je graag verder!

Stel je vraag
uit dienst
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl

Gerelateerde nascholingen