Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Beoordeeld met een 8

Onafhankelijke nascholing voor

zorgprofessionals

Dit congres heeft in het verleden plaats gevonden. Kijk op onze nascholingen pagina voor ons huidig aanbod van congressen, cursussen en opleidingen.

Spreken is zilver, zwijgen is fout 11-02-2014

Teamklimaat en (wan)gedrag bespreekbaar maken voor verpleegkundigen

Dinsdag 11 februari 2014

Programma

9:00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

09:30
Opening door dagvoorzitter
Petrie Roodbol,
hoogleraar verplegingswetenschap UMCG, hoofd Wenckebach Instituut

09:45
Verpleegkundige autonomie - bouwsteen van een professionele aanspreekcultuur
Mark de Jong,
zelfstandig trainer en adviseur in de gezondheidszorg, verpleegkundige
  • Wat betekent verpleegkundige autonomie en wat zegt onze Beroepscode hierover?
  • Wat hebben verpleegkundige autonomie en aanspreekcultuur met elkaar te maken?
  • Wat zien we hier in de praktijk van terug en wat betekent dat voor ons vak?
10:30
Veilig teamklimaat als basis voor aanspreken
Brend Seinen,
(team)coach en senior trainer, Passie in Bedrijf
  • Hoe leiden groepsprocessen tot het ontstaan van teamklimaten (en -culturen)? 
  • Waaraan herkent u verschillende teamklimaten? 
  • Hoe draagt een veilig teamklimaat bij aan elkaar aanspreken? 
  • Hoe ontwikkelt u een veilig teamklimaat en wat vraagt dit van de leidinggevende en de teamleden?
11:30
Koffie- en theepauze

11:45
Best practice AMC – ‘Supernurses’ aan het werk
Maaike Heinsman,
hoofdverpleegkundige afdeling cardio-thoracale chirurgie, AMC
  • Opzetten van een leertraject voor de hele afdeling - hoe pakt u dat aan?
  • Samen gedragsnormen en verbeterdoelstellingen concreet maken 
  • Communicatie en samenwerking in het team verbeteren - waar begint u?
  • Het lerende team – persoonlijke leerdoelen voor ieder teamlid
12.30
Maak het functioneren van uw collega bespreekbaar!
George Smits,
NMI-mediator, senior trainer en GZ-psycholoog, Smits & Beerends
  • Waarom is aanspreken op functioneren gevreesd? Is dat terecht?
  • Concreet en effectief aanspreken met gebruik van emotiemanagement
  • Standpunt versus belang – leren spreken vanuit belangen
13:00
Afsluiting van de ochtend door dagvoorzitter Petrie Roodbol, met aansluitend een lunch

_________________________________________________________________________ 

Verdiepingssessies

14:00 - 16:00

In de middag kunt u uit een van de onderstaande verdiepingssessies kiezen. Op een interactieve en praktische manier gaan deskundigen in op de onderwerpen uit het ochtendprogramma.

A - Irritaties en conflicten - zorgvuldig op de relatie en duidelijk op de inhoud!
George Smits,
NMI-mediator, senior trainer en GZ-psycholoog, Smits & Beerends

Hoe komt u tot heldere afspraken over samenwerking, (team)taken en verantwoordelijkheden? Zijn er irritaties in het team? Zijn er teamleden die elkaar vermijden en ontlopen? Leer effectief omgaan met conflictsituaties! George Smits bespreekt effectief emotiemanagement en het Harvard Onderhandelingsmodel om de samenwerking te verbeteren. Tot slot leert u hoe u met behulp van simpele interventies voorkomt dat stressfactoren leiden tot weerstand en wangedrag.

B - Naar een professionele aanspreekcultuur - overtuigingen en aannames
Mark de Jong,
zelfstandig trainer en adviseur in de gezondheidszorg, verpleegkundige

Verpleegkundige autonomie is denken en werken vanuit een bewuste eigen verantwoordelijkheid, of dat nu gaat over verpleegtechnisch werk, bejegening van patiënten of samenwerken met collega’s. Hoe ziet die samenwerking er in de praktijk uit? Waar willen we naar toe en hoe komen we daar? In deze sessie onderzoeken we welke overtuigingen en aannames ons bij samenwerken en aanspreken helpen en belemmeren.

C- Gedragsverandering - hoe buigt u weerstand op een positieve manier om?
Mirjam Nagel,
mediator, provocatief coach en re-integratie adviseur
Niels Tekke, trainer, provocatief coach, begeleider bij veranderprocessen en directeur Meerkat

Een interactieve en kleinschalige sessie waarin humor wordt ingezet voor het ombuigen van weerstand en het bewerkstelligen van gedragsverandering. Door het gebruik van humor, uitdaging en empathie leert u snel tot de kern van het probleem te komen. Als deelnemer wordt u uitgedaagd om aan de hand van eigen casuïstiek direct aan de slag te gaan!

D - Communicatie – een collega aanspreken op functioneren
Lilianne Potters, 
docent Communicatievaardigheden, Conflicthantering en Mediation, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht

Ondanks allerlei feedbackregels die u geleerd heeft blijft het lastig om een collega aan te spreken op functioneren - waardoor komt dit? Hoe zorgt u dat uw boodschap duidelijk over komt? In deze sessie krijgt u concrete handvatten om het gespreksklimaat te beïnvloeden. Door de praktische oefeningen leert u het functioneren van uw collega (of team) op een veilige manier bespreekbaar te maken.  

16:00
Einde programma
PDF programma

Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met mij op via onderstaande button, dan help ik je graag verder!

Stel je vraag
Uit dienst
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl

Gerelateerde nascholingen