Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Beoordeeld met een 8

Onafhankelijke nascholing voor

zorgprofessionals

Dit congres heeft in het verleden plaats gevonden. Kijk op onze nascholingen pagina voor ons huidig aanbod van congressen, cursussen en opleidingen.

Professioneel omgaan met tuchtklachten

Artseneditie

Donderdag 21 januari 2016

Programma

9:00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

9:30
Opening door dagvoorzitter

Sjef Gevers, emeritus hoogleraar Gezondheidsrecht UvA

  • Ontwikkelingen in het tuchtrecht
  • De relatie van tuchtrecht met civiele-, strafrechtelijke- en klachtenprocedures
9:45
Omgaan met ontevreden patiënten
Annemarie Smilde, senior jurist gezondheidsrecht VvAA Juridisch Advies & Rechtsbijstand
  • Voorkom een (tucht)klacht – herken signalen van onvrede bij patiënten en weet hoe te handelen
  • Medische incidenten en fouten – hoe gaat u daar mee om?
  • De patiënt dient toch een (tucht)klacht in – do’s en don’ts voor een goede afloop
  • Praktijkvoorbeelden
10:45
Een brief van het tuchtcollege – wat nu?
Henriette van der Poel-Berkovits, secretaris Regionaal Tuchtcollege Zwolle
  • De werkwijze van de tuchtcolleges en de tuchtprocedure uiteengezet
  • Waaraan toetst het tuchtcollege uw handelen?
  • Bespreking actuele tuchtrechtelijke casuïstiek
11:30
Koffie- en theepauze

11:45
De dokter en een strafrechtelijk onderzoek – wat kunt u verwachten van het Openbaar Ministerie?
Nelleke Eken-de Vos, Specialistisch beleidssecretaris Expertisecentrum Medische Zaken OM

  • Wanneer komt het Openbaar Ministerie in actie?
  • De werkwijze van de politie en justitie in medische zaken
  • Samenwerking Openbaar Ministerie – Inspectie voor de Gezondheidszorg
12:30
Vragen en discussie
Onder leiding van de dagvoorzitter met medewerking van de sprekers.

13:00
Lunchpauze

14:00
Verdiepingssessie – succesvol communiceren met ontevreden patiënten
George Smits, mediator, senior trainer en psycholoog Reset Partner
Hilde Royen, internist Isala Zwolle, lid-beroepsgenoot Regionaal Tuchtcollege Groningen

  • Emoties van de patiënt en uzelf - hoe gaat u daar mee om?
  • Non-verbale communicatie – net zo belangrijk als wat u zegt!
  • Herstel van de arts-patiëntrelatie - wat u moet doen en wat u vooral moet laten
  • Praktische tips en praktijkvoorbeelden
16.00
Einde programma
PDF programma

Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met mij op via onderstaande button, dan help ik je graag verder!

Stel je vraag
Mirjam Hop
Mirjam Hop
Marketingmanager
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl