Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Beoordeeld met een 8

Onafhankelijke nascholing voor

zorgprofessionals

Dit congres heeft in het verleden plaats gevonden. Kijk op onze nascholingen pagina voor ons huidig aanbod van congressen, cursussen en opleidingen.

Conflicthantering voor verpleegkundigen 30-09-2015

Omgaan met klachten, kritiek en conflicten

Woensdag 30 september 2015

Programma

9.15
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

9.45
Opening door de dagvoorzitter
Quirine Anderegg, docent, trainer teamontwikkeling en adviseur Hogeschool van Amsterdam

10.00
Help, een tuchtklacht...
Cathy Hoorweg - de Boer, voormalig verpleegkundige, jurist gezondheidsrecht en hoofd audit&compliance Zorggroep Solis

  • Voorkomen van een (tucht)klacht - herken de signalen van onvrede bij de patiënt en familie en weet hoe te handelen
  • De patiënt dient een (tucht)klacht in - en dan?
  • Hoe werkt een procedure bij een tuchtcollege?
  • Praktijkvoorbeelden van tuchtzaken
10.45
Koffie- en theepauze

11.00
De familie - van tegenstander naar partner in de zorg
Huub Buijssen, psychogerontoloog, gz-psycholoog, klinisch psycholoog en trainer Buijssen training en Educatie

  • Hoe gaat u om met kritiek en klachten van de familie en hoe voorkomt u escalatie?
  • Welke strategieen werken wel en welke niet? Voorbeelden uit de praktijk
  • De ene familie is de andere niet - hoe een typologie of indeling van verschillende soorten familie kan helpen om kritiek te voorkomen
12.00
De dokter - boeman of collega?
Harma Stenveld, dermatoloog Rijnstate Ziekenhuis en directeur Centrum van Huid en Arbeid
  • Waarin verschilt de visie van de arts van die van de verpleegkundige?
  • Waarom is het voor verpleegkundigen vaak lastig om met artsen te communiceren?
  • Medische fouten voorkomen - hoe handelt u bij een verschil van inzicht met de arts?
12.45
Afsluiting van de ochtend door de dagvoorzitter

13.00
Lunchpauze

 


14.00 - 16.00 uur
Verdiepingssessies
In de middag kiest u één van de drie verdiepingssessies: 

Verdiepingssessie A - Benut uw conflict!
Alexandra van Smoorenburg, conflict en re-integratiecoach De Vrijplaatscoach

Veel aangeleerd gedrag rondom conflicten helpt niet het probleem op te lossen. Sterker nog, het maakt het alleen maar erger. Denk aan de communicatie verbreken, u boven de ander verheffen, collega’s ontwijken etc. Tijdens deze workshop leert u op een positieve manier gebruik maken van conflicten en leert u welke vaardigheden u daarvoor nodig heeft. Ook maakt u kennis met een tool waarmee u in een paar concrete stappen ruimte maakt voor het vinden van een constructieve oplossing. Ter afsluiting wordt een oefening gedaan waarbij ieder een eigen conflictsituatie onderzoekt. 

Verdiepingssessie B - De rol van de derde partij
George Smits, mediator, senior trainer en psycholoog Reset Partner

Tijdens deze interactieve workshop leert u hoe u effectief de rol van mediator vervuld. Met andere woorden; hoe gaat u als derde partij om met een conflict tussen twee of meerdere partijen? U leert het gesprek op neutrale wijze te structureren en krijgt handvatten voor gesprekstechnieken. Hoe brengt u zelfreflectie op gang? Hoe blijft u als derde partij uit het conflict? En hoe voorkomt u escalatie en komt u tot een oplossing?

Verdiepingssessie C - Omgaan met 'lastige' patiënten en hun familieleden
Annemarie van Kessel, verpleegkundige NP en zelfstandig trainer patiëntcommunicatie en klachtenmanagement

Ziet u het als een uitdaging om professionaliteit en zorgverlenerschap in te zetten voor patiënten en familie die mondig, lastig, claimend of veeleisend zijn? Of loopt u het liefst met een boog om deze patiënten en familie heen? Tijdens deze workshop leert u hoe patiëntrollen kunnen helpen bij effectief communiceren met lastige patiënten. Daarnaast krijgt u praktische handvatten aan de hand van het gespreksmodel KLACHT ™ voor het opvangen en oplossen van klachten. 

 

 

 

 

PDF programma

Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met mij op via onderstaande button, dan help ik je graag verder!

Stel je vraag
Uit dienst
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl