Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Beoordeeld met een 8

Onafhankelijke nascholing voor

zorgprofessionals

Kwaliteitsverpleegkundige

Kwaliteitsbevordering in de ouderenzorg

Driedaagse cursus | startdatum dinsdagen 4 juni 2024

15 punten V&VN

Programma en data

De cursus 'Kwaliteitsverpleegkundige' bestaat uit drie interactieve contactdagen van 9.30 tot 16.00 uur.

Data: 

  • Editie voorjaar: dinsdagen 4, 11 en 18 juni 2024
  • Editie najaar: donderdagen 21 november, 28 november en 12 december 2024

Tijdens alle dagen is er naast de theorie veel ruimte voor de praktijk. 

Dag 1 en Dag 2 (ochtend) - Kwaliteit in het verpleeghuis
Ria van Haren, Opgeleid als verpleegkundige (np), nu voornamelijk werkzaam als trainer en lead auditor ISO/HKZ vanuit haar bureau Isfet (datareeks N)

  • Wat is de rol van de kwaliteitsverpleegkundige? 
  • Wat is de betekenis van kwaliteit; hoe maak ik kwaliteit inzichtelijk en hoe werk ik aan kwaliteit?
  • Wat is kwaliteit gezien vanuit het Kwaliteitskompas voor zorg thuis, in de wijk en intramuraal. Wat zijn de verschillen met het huidige kwaliteitskader?
  • Inzichtelijk maken van kwaliteit met interne/externe audits
  • Werken aan kwaliteit door het herkennen en signaleren van complicaties, incidenten en calamiteiten
  • Methodisch analyseren van incidenten en calamiteiten
  • Optimaal leren van incidenten en calamiteiten 
  • De rol van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd; hoe wordt er getoetst en wanneer wordt er gemeld?
  • Werken met de 'PDCA-cyclus-plus', waaronder (wetenschappelijke) kennis en innovaties vinden en benutten 
  • Opzetten van een praktijkonderzoek
  • Borgen van uitkomsten van praktijkonderzoek in de praktijk van alledag

Dag 2 (middag) en Dag 3 - Coachings- en samenwerkingsvaardigheden in het verpleeghuis
Peter Gerritsen, arbeids- en organisatiepsycholoog en trainer

  • Kwaliteiten van uzelf en collega’s -  Hoe benut u de voordelen en voorkomt u de nadelen in uw rol als (kwaliteits)verpleegkundige? Zowel voor uzelf áls in de dynamiek met collega’s
  • Hoe zorgt u ervoor dat ook uw collega’s zich verantwoordelijk gaan voelen voor de implementatie van het nieuwe kwaliteitskompas en zij ook gaan werken volgens dit kompas
  • Hoe zorgt u ervoor dat zij het zèlf gaan doen?
  • Weerstand – hoe krijgt u met minder discussie uw collega’s mee in beweging?
  • Het verschil tussen feedback en grenzen
  • Op tijd herkennen en aangeven van eigen grenzen naar cliënten en de omgeving, en het coachen van collega’s daarop.
  • Lastige gesprekken – Hoe gaat u om met emoties en zorgt u ervoor dat zowel de ander als uzelf gehoord wordt.
PDF programma

Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met mij op via onderstaande button, dan help ik je graag verder!

Stel je vraag
Elena Herraez Gomez
Elena Herraez Gomez
Congresontwikkelaar
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl