Nascholing voor jou!
Geaccrediteerd
Onafhankelijk

Peersupport in de zorg

De kracht en kwetsbaarheid van gelijkwaardige ondersteuning

Driedaagse cursus | voorjaarseditie & najaarseditie

NIEUW IN 2026

Programma en data


De cursus "Peersupport in de zorg" bestaat uit drie interactieve lesdagen van 9:30 tot 16:30 uur. Met een volledig verzorgde lunch en twee koffiepauzes, in de ochtend en de middag.
De cursus vindt plaats op de volgende momenten:

  • Datareeks A: 3, 10 en 17 april 2026 - allen vrijdagen
  • Datareeks B: eind september, begin oktober 2026 - data volgen nog

Dag 1 - Achtergronden en toepassingsveld

Inloop en kennismaking – wat kom je hier halen? 

  • Waarom peersupport?
  • Intro-film peersupport
  • Eigen ervaringen peersupport deelnemer

De kernprincipes van peersupport

  • Wat is peersupport? 
  • Ontstaan en effecten peersupport
  • Wat kunnen we leren van peersupport in andere sectoren? 
  • Wat is second victim?

Reflectie op eigen ervaringen - een interactieve groepsopdracht 

  • Wat heb jij nodig hebben om als peersupporter te kunnen fungeren?
  • Waar had je zelf behoefte aan toen je zelf support nodig had?
  • Casuïstiekbespreking in groepjes - wanneer werkt peer support wel/niet?

Dag 2 - Vaardigheden & grenzen

  • Hoe voer je een goed supportgesprek? 
  • Timing en concrete gespreksvaardigheden
  • Omgaan met weerstand
  • Geweldloze communicatie

Rollenspel: oefenen met peer supportgesprekken in drietallen en plenaire terugkoppeling

Grenzen, verantwoordelijkheid en doorverwijzen

  • Wat zijn de grenzen aan peersupport
  • Wat de verantwoordelijkheid is van de peersupporter
  • Wanneer is het tijd om door te verwijzen. 
  • Hoe zit het met geheimhouding? 
  • Wat mag wel en niet gedeeld worden met de organisatie?
  • Wat is de positie van de peer supporter in de organisatie?

Werken met dilemma's uit de praktijk

  • Deelnemers werken per groep een casus/voorbeeld uit te praktijk. Hoe pak je dit aan?

Dag 3 - Integratie & toepassing – van “liefdewerk oudpapier” naar professionele peersupport

Peer support als onderdeel van je organisatiecultuur

  • Hoe zorg je voor draagvlak in het team en bij het management?
  • Hoe maak je het laagdrempelig en vertrouwd?
  • Hoe ga je om met weerstand en/of misvattingen?

Van plan naar praktijk: eerste stappen – ontwikkel een actieplan in 5 stappen met tijdlijn en verantwoordelijkheden

  • Wie ga je betrekken?
  • Hoe geef je peersupport vorm?
  • Hoe zorg je voor zichtbaarheid?
  • Hoe positioneer je peer support in je organisatie? 
  • Hoe ga je om met eventuele tegenwerking vanuit het management?

Zelfzorg

  • Wat heb jij nodig?
  • Op welke steun mag je rekenen? 
  • Hoe kom je voor jezelf op in de organisatie?


 

PDF programma

Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met mij op via onderstaande button, dan help ik je graag verder!

Stel je vraag
Olaf
Olaf
DGA
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl