09.00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap
09.30
Opening
door de dagvoorzitter
Frederik Smit, senior onderzoeker Radboud Universiteit Nijmegen
- Maatschappelijke ontwikkelingen en overheidsbeleid ten aanzien van gezag op school
10.00
Is
een goede docent goed genoeg?
René Kneyber, docent, trainer en auteur
‘Gezagsdragers’
- Wat is gezag en waar komt
gezagsproblematiek uit voort?
- Wat kan er van een docent verwacht worden op gebied van orde houden en gezag?
- Omgaan met calamiteiten - waar ligt de grens van de verantwoordelijkheid van de docent en die
van de school?
- Wat is een gepaste afstand voor
een gezagsrelatie?
10.45
Omgaan
met gezagsondermijnend gedrag van leerlingen en ouders
Gerard Weide, psycholoog en directeur
Instituut Kanjertrainingen
- Welk gezagsondermijnend gedrag komen docenten in de praktijk tegen?
- Hoe ontwikkelt en handhaaft u
schoolbreed beleid voor het omgaan met wangedrag van leerlingen?
- Hoe gaat u om met de invloed die ouders uitoefenen op het conflict dat een leerling op school heeft?
- Desinteresse of de strijd aangaan - welke eisen stelt u aan de samenwerking met ouders?
11.45
Koffie-
en theepauze
12.00
Ondersteuning
van de schoolorganisatie
Wouter Prins, beleidswerker CNV Onderwijs, gespecialiseerd
in arbeidsomstandigheden
- Hoe kan schoolbeleid het gezag
van de docent ondermijnen of juist ondersteunen?
- Wat kan gedaan worden om
gezagsondermijnend gedrag van collega’s aan te pakken en te voorkomen?
- Hoe geeft u als school op een
goede manier dekking aan uw personeel?
- Hoe stelt u zich als school op
in een conflict tussen docent en leerling?
12.45
Afsluiting
van de ochtend door de dagvoorzitter en lunch
Workshops
Na de lunch kiest u een workshop uit het volgende aanbod. De workshops zijn van 13.45 tot 16.00 uur, met halverwege een koffie-/theepauze. Bij uw inschrijving kunt u de workshop van uw keuze aangeven.
Workshop
A Social media en gezag
Sanne Kuyt, leraar en social
media expert
- Hoe gaat u om met mobiele telefoons van leerlingen in het klaslokaal?
- Wat doet u tegen internetplaatsing van ongewenste berichten en filmmateriaal?
- Hoe bepaalt u als school regels en normen voor social media gebruik?
In deze workshop gaat u aan de slag met een tool om de social media strategie voor uw school uit te werken. Het document waar u mee naar huis gaat is een startdocument voor het omgaan met de plussen en minnen van social media in het onderwijs.
Workshop
B De juridische kant van gezag
Pauline
Demacker, advocaat Poelmann Van Den Broek Advocaten
of Ruud Olde, advocaat Poelmann Van Den Broek Advocaten
- Wat is de rechtspositie van de docent en welke mogelijkheden heeft de school om in te grijpen?
- Hoe gaat u om met klachten of juridische stappen van ouders?
- Wat is nodig voor een adequaat sanctioneringbeleid voor docenten en leerlingen?
- Juridische kaders - behandeling van (mede door u ingebrachte) casuïstiek
- De docent van wie het
klassenmanagement en de resultaten
nadrukkelijk slechter zijn dan van collega’s
- De docent van wie wordt
vermoed dat hij teveel alcohol gebruikt
- Ouders die de school
aanklagen wegens slechte prestatie
U wordt
van harte uitgenodigd uw eigen
gezagsgerelateerde casussen
aan te dragen bij de congresmanager.
Workshop
C Coachen van de docent met gezagsproblemen
René Kneyber, Docent wiskunde, trainer en auteur ‘Gezagsdragers’
of Miranda Vanbrabant, senior trainer Smits & Beerends
- Hoe bepaalt u waar
de gezagsproblematiek uit voortkomt?
- Welke mogelijkheden heeft u om
docenten te coachen?
- Wat is de juiste afstand als
coach/leidinggevende?
- Welke vaardigheden
moeten opgebouwd worden om gezag te ontwikkelen?
Workshop D
Gezagsproblemen en cultuurverschillen
Jannie Limburg, trainer/adviseur interculturele professionaliteit Peervis
- Wat betekent gezag in de
culturen die u op school tegenkomt?
- Hoe gaat u om met het
discriminatieverweer waar leerlingen in kunnen vervallen?
- Waar ligt de grens tussen
rekening houden met de cultuur van leerlingen en het bewaken van de
schoolcultuur?
- Hoe kweekt u wederzijds begrip
voor regels die gelden en de cultuur die iemand heeft?