Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Beoordeeld met een 8

Onafhankelijke nascholing voor

zorgprofessionals

Dit congres heeft in het verleden plaats gevonden. Kijk op onze nascholingen pagina voor ons huidig aanbod van congressen, cursussen en opleidingen.
Nascholing delen?

Slim omgaan met (hoog)begaafde leerlingen

Van inzicht tot praktische handvatten voor het primair en voortgezet onderwijs

Dinsdag 15 november 2011

Programma

Primair onderwijs plenair: 9.30- 13.00 uur
Primair onderwijs plenair + workshop: 9.30 - 16.00 uur
Voortgezet onderwijs plenair: 13.30 - 17.00 uur
Voortgezet onderwijs plenair + workshop: 10.30 - 17.00 uur 

Programma primair onderwijs 

9.00 uur
Ontvangst met koffie en thee / uitreiking congresmap

9.30 uur
Opening door dagvoorzitter
Mariken Althuizenonderwijsontwikkelaar wetenschapseducatie voor hoogbegaafde leerlingen, 2 Wicked

9.45 uur
Hoogbegaafde leerlingen signaleren
Liesbet Gommans, orthopedagoge Centrum voor Begaafdheidsonderzoek

  • Misvatting: een hoogbegaafde leerling komt er wel… 
  • Hoe herkent u een (hoog)begaafde leerling? 
  • Welke vormen van onderpresteren zijn er en hoe herkent u ze?
  • Hoogbegaafdheid testen – wie, wat, wanneer, waarom en hoe? 
10.30 uur

Hoogbegaafde leerlingen begeleiden
Tijl Koenderink, ervaringsdeskundige, trainer en oprichter Novilo 

  • Waarom komen sommige hoogbegaafde leerlingen niet tot leren?
  • Welke aanpassingen moeten gedaan worden op uw school? En welk lesmateriaal is geschikt?
  • Welke leerkrachtvaardigheden heeft u nodig om hoogbegaafde leerlingen te begeleiden?

11.30 uur
Koffie- en theepauze

11.45 uur
Hoogbegaafdheid en stoornissen
Linda Duin, leerkrachtbegeleider Leonardoschool en directeur Kind Centraal

  • ADHD, dyslexie, autisme - welke (gedrags)stoornissen komen voor in combinatie met hoogbegaafdheid?
  • Hoe gaat u om met de behoeften van leerlingen bij hoogbegaafdheid in combinatie met (gedrags)stoornissen?
12.30 uur
Best practice – ‘Jonge slimmeriken’

Martha Broersma, directeur Berkenschool en Simon Popma, afdelingsleider VWO Farel College beiden oprichters project 'Jonge slimmeriken'

  • Hoe is de samenwerking tussen de Berkenschool en het Farel College ontstaan?  
  • Wat is de kracht van het project 'Jonge slimmeriken'? 
  • Wat zijn de do’s en don’ts van een samenwerking tussen PO en VO? – Tips uit de praktijk
  • Hoe gaat u om met de sociaal-emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen? 

13.00 uur
Afsluiting ochtendbijeenkomst met aansluitend lunch

14.00 uur - 16.00 uur
Workshops

A Omgaan met ouders
Onder leiding van Linda Duin, leerkrachtbegeleider Leonardoscholen en directeur Kind Centraal 

Communicatie met ouders is lastig. De ene ouder blijft beweren dat zijn kind hoogbegaafd is, terwijl u daar anders over denkt. De andere ouder vindt dat u niet genoeg aanbod heeft voor zijn/haar hoogbegaafde kind. Leer de communicatie met ouders te verbeteren.  

B Begaafdenbeleid
Onder leiding van Floor Raeijmaekers, oprichter Het TalentenLab

Hoogbegaafde leerlingen hebben een doorgaande leerlijn nodig. Scholen moeten hun beleid op dit gebied vastleggen. Deze workshop geeft u inzicht in de voorwaarden voor, en de inhoud van, een goed beleidsplan voor hoogbegaafdheid.

B Begaafdenbeleid - EXTRA WORKSHOP
Onder leiding van Jet van Barendrecht, oprichter SLIMPULS - voor onderwijsadvies inzake begaafdheid.

Hoogbegaafde leerlingen hebben een doorgaande leerlijn nodig. Scholen moeten hun beleid op dit gebied vastleggen. Deze workshop geeft u inzicht in de voorwaarden voor, en de inhoud van, een goed beleidsplan voor hoogbegaafdheid.

C Opzetten van een Plusgroep

Onder leiding van Rineke Derksen, oprichter en begeleider GelukkigHB plusgroepen 

In Plusgroepen doen kinderen contacten op met andere kinderen die een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau hebben. Plusgroepen stimuleren de sociale vaardigheden en vergroten het zelfvertrouwen. De GelukkigHB plusgroepen zijn gespecialiseerd in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Hoe kunt u een Plusgroep opzetten met oog voor de sociaal-emotionele ontwikkelingen? Wat moet uw school geregeld hebben en wie kunnen de Plusgroep leiden?

 

Programma voortgezet onderwijs

10.00 uur
Ontvangst met koffie en thee / uitreiking congresmap

10.30 uur - 12.30 uur
Workshops

A Hoogbegaafde leerlingen: zes profielen 
Onder leiding van Floor Raeijmaekers, oprichter Het TalentenLab

Hét hoogbegaafde kind bestaat niet. Deze workshop geeft u inzicht in de zes types hoogbegaafde leerlingen, zoals Betts & Neihart die hebben beschreven: de zelfstandige, de succesvolle, de uitdager, de onderduiker, de leerling met leer- of gedragsproblemen en de drop-out. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leert u de verschillende types hoogbegaafde leerlingen herkennen. Ook worden er voor elk type leerling handelingssuggesties voor in de onderwijspraktijk gegeven.

B Hoogbegaafde leerlingen met gedrags- en leerproblemen
Onder leiding van Dorien Kok, eigenaar I-Carus begeleiding en coaching bij hoogbegaafdheid, leer- en gedragsproblemen en "Ik leer anders"

Welke gedrags- en leerproblemen komen voor in combinatie met hoogbegaafdheid? Hoe weet u dat het om gedrags- of leerproblemen gaat? Hoe gaat u hiermee om in de klas en welke begeleiding hebben deze leerlingen nodig? Hoe leren beelddenkers en hoe kunt u lesmateriaal op hen afstemmen?

Organisatie en kwaliteitseisen voor begaafdenonderwijs
Onder leiding van Dick van Hennik, voorzitter Vereniging BegaafdheidsProfielScholen en Lid college van bestuur Spinoza Scholengroep

Hoe biedt u als school kwalitatief hoogwaardig onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen? Aan welke kwaliteitseisen moet uw school voldoen om een begaafdheidsprofielschool te worden en blijven?

12.45 uur
lunch 

13.30 uur
Opening door dagvoorzitter
Mariken Althuizen, onderwijsontwikkelaar wetenschapseducatie voor hoogbegaafde leerlingen, 2 Wicked

  • Meer begaafd, getalenteerd en hoogbegaafd - definities en verschillen
  • Hoe vaak komt hoogbegaafdheid voor in het voortgezet onderwijs?
14.00 uur

Signaleren, diagnostiek en verder…
Marianne Pluymakers, onderwijskundige/GZ-psycholoog Psychologische Adviespraktijk Begaafden Utrecht

  • Welke signalen wijzen op onderpresteren?
  • Twee vormen van onderpresteren
  • Diagnostiek in de school – 'de hand in eigen boezem'
  • Contacten met derden – wie en wat kan helpen?
  • 'De weg terug' – onderwijs voor onderpresterende hoogbegaafde leerlingen

14.45 uur
Koffie- en theepauze

15.00 uur
Motiveren en begeleiden 
Mariska Poelman, orthopedagoge, GZ-psycholoog, coördinator groepsscreening Centrum voor Begaafdheidsonderzoek

  • Meten = weten: wat kan een groepsscreening uw school bieden?
  • Hoe kunt u hoogbegaafde leerlingen motiveren en onderpresteren voorkomen?
  • Welke signalen wijzen op faalangst en hoe gaat u daarmee om?  
  • Lesmateriaal en onderwijsvormen voor begaafde leerlingen
  • Effecten van aanpassingen in het onderwijs

16.00 uur
Effectief begaafdenonderwijs
Tijl Koenderink,  ervaringsdeskundige, trainer en oprichter Novilo

  • Hoe richt u uw onderwijs in voor hoogbegaafde leerlingen? 
  • Welke  zaken moet u geregeld hebben?
  • Welke taken liggen bij wie?

16.45 uur
Afsluiting door de dagvoorzitter 

17.00 uur
Einde programma

PDF programma

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met ons op via de onderstaande button, dan helpen we je graag verder!

Stel je vraag
Secretariaat Medilex
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl

Gerelateerde nascholingen