Slim omgaan met (hoog)begaafde leerlingen
Van inzicht tot praktische handvatten voor het primair en voortgezet onderwijs
Van inzicht tot praktische handvatten voor het primair en voortgezet onderwijs
Dinsdag 15 november 2011
Primair onderwijs plenair: 9.30- 13.00 uur
Primair onderwijs plenair + workshop: 9.30 - 16.00 uur
Voortgezet onderwijs plenair: 13.30 - 17.00 uur
Voortgezet onderwijs plenair + workshop: 10.30 - 17.00 uur
9.00 uur
Ontvangst met koffie en thee / uitreiking congresmap
9.30 uur
Opening door dagvoorzitter
Mariken Althuizen, onderwijsontwikkelaar wetenschapseducatie voor hoogbegaafde leerlingen, 2 Wicked
9.45 uur
Hoogbegaafde leerlingen signaleren
Liesbet Gommans, orthopedagoge Centrum voor Begaafdheidsonderzoek
Hoogbegaafde leerlingen begeleiden
Tijl Koenderink, ervaringsdeskundige, trainer en oprichter Novilo
11.30 uur
Koffie- en theepauze
11.45 uur
Hoogbegaafdheid en stoornissen
Linda Duin, leerkrachtbegeleider Leonardoschool en directeur Kind Centraal
Martha Broersma, directeur Berkenschool en Simon Popma, afdelingsleider VWO Farel College beiden oprichters project 'Jonge slimmeriken'
13.00 uur
Afsluiting ochtendbijeenkomst met aansluitend lunch
14.00 uur - 16.00 uur
Workshops
A Omgaan met ouders
Onder leiding van Linda Duin, leerkrachtbegeleider Leonardoscholen en directeur Kind Centraal
Communicatie met ouders is lastig. De ene ouder blijft beweren dat zijn kind hoogbegaafd is, terwijl u daar anders over denkt. De andere ouder vindt dat u niet genoeg aanbod heeft voor zijn/haar hoogbegaafde kind. Leer de communicatie met ouders te verbeteren.
B Begaafdenbeleid
Onder leiding van Floor Raeijmaekers, oprichter Het TalentenLab
Hoogbegaafde leerlingen hebben een doorgaande leerlijn nodig. Scholen moeten hun beleid op dit gebied vastleggen. Deze workshop geeft u inzicht in de voorwaarden voor, en de inhoud van, een goed beleidsplan voor hoogbegaafdheid.
B Begaafdenbeleid - EXTRA WORKSHOP
Onder leiding van Jet van Barendrecht, oprichter SLIMPULS - voor onderwijsadvies inzake begaafdheid.
Hoogbegaafde leerlingen hebben een doorgaande leerlijn nodig. Scholen moeten hun beleid op dit gebied vastleggen. Deze workshop geeft u inzicht in de voorwaarden voor, en de inhoud van, een goed beleidsplan voor hoogbegaafdheid.
C Opzetten van een Plusgroep
Onder leiding van Rineke Derksen, oprichter en begeleider GelukkigHB plusgroepen
In Plusgroepen doen kinderen contacten op met andere kinderen die een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau hebben. Plusgroepen stimuleren de sociale vaardigheden en vergroten het zelfvertrouwen. De GelukkigHB plusgroepen zijn gespecialiseerd in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Hoe kunt u een Plusgroep opzetten met oog voor de sociaal-emotionele ontwikkelingen? Wat moet uw school geregeld hebben en wie kunnen de Plusgroep leiden?
Programma voortgezet onderwijs
10.00 uur
Ontvangst met koffie en thee / uitreiking congresmap
10.30 uur - 12.30 uur
Workshops
A Hoogbegaafde leerlingen: zes profielen
Onder leiding van Floor Raeijmaekers, oprichter Het TalentenLab
Hét hoogbegaafde kind bestaat niet. Deze workshop geeft u inzicht in de zes types hoogbegaafde leerlingen, zoals Betts & Neihart die hebben beschreven: de zelfstandige, de succesvolle, de uitdager, de onderduiker, de leerling met leer- of gedragsproblemen en de drop-out. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leert u de verschillende types hoogbegaafde leerlingen herkennen. Ook worden er voor elk type leerling handelingssuggesties voor in de onderwijspraktijk gegeven.
B Hoogbegaafde leerlingen met gedrags- en leerproblemen
Onder leiding van Dorien Kok, eigenaar I-Carus begeleiding en coaching bij hoogbegaafdheid, leer- en gedragsproblemen en "Ik leer anders"
Welke gedrags- en leerproblemen komen voor in combinatie met hoogbegaafdheid? Hoe weet u dat het om gedrags- of leerproblemen gaat? Hoe gaat u hiermee om in de klas en welke begeleiding hebben deze leerlingen nodig? Hoe leren beelddenkers en hoe kunt u lesmateriaal op hen afstemmen?
C Organisatie en kwaliteitseisen voor begaafdenonderwijs
Onder leiding van Dick van Hennik, voorzitter Vereniging BegaafdheidsProfielScholen en Lid college van bestuur Spinoza Scholengroep
Hoe biedt u als school kwalitatief hoogwaardig onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen? Aan welke kwaliteitseisen moet uw school voldoen om een begaafdheidsprofielschool te worden en blijven?
12.45 uur
lunch
13.30 uur
Opening door dagvoorzitter
Mariken Althuizen, onderwijsontwikkelaar wetenschapseducatie voor hoogbegaafde leerlingen, 2 Wicked
Signaleren, diagnostiek en verder…
Marianne Pluymakers, onderwijskundige/GZ-psycholoog Psychologische Adviespraktijk Begaafden Utrecht
14.45 uur
Koffie- en theepauze
15.00 uur
Motiveren en begeleiden
Mariska Poelman, orthopedagoge, GZ-psycholoog, coördinator groepsscreening Centrum voor Begaafdheidsonderzoek
16.00 uur
Effectief begaafdenonderwijs
Tijl Koenderink, ervaringsdeskundige, trainer en oprichter Novilo
16.45 uur
Afsluiting door de dagvoorzitter
17.00 uur
Einde programma
Neem dan contact met ons op via de onderstaande button, dan helpen we je graag verder!
Stel je vraag