Belangrijke informatie Covid-19/Coronavirus

Hoe gaan wij om met coronamaatregelen tijdens onze nascholingen?

Lees verder

Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Beoordeeld met een 8

Onafhankelijke nascholing voor

zorgprofessionals

Hechting bij mensen met een verstandelijke beperking

Signaleren en begeleiden van hechtingsproblematiek

Woensdag 28 oktober 2020 (verplaatst van 20 mei)

Programma

 09:00 - Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

 09:30 - Opening door de dagvoorzitter
Lex Wijnroks,
psycholoog gespecialiseerd in ontwikkelingsneuropsychologie en universitair hoofddocent Educatie en Pedagogiek - Orthopedagogiek CMO Universiteit van Utrecht

 09:45 - Hechting - waar hebben we het over?
Lex Wijnroks, psycholoog gespecialiseerd in ontwikkelingsneuropsychologie en universitair hoofddocent Educatie en Pedagogiek - Orthopedagogiek CMO Universiteit van Utrecht

  • Wat is er bekend over hechting bij mensen met een verstandelijke beperking?
  • Wanneer spreken we over een hechtingsprobleem of hechtingsstoornis?
  • Welke verschillende typen hechting zijn er?

 10:15 - Signaleren van hechtingsproblemen
Dinanda Zevalkink, 
gz-psycholoog, orthopedagoog en opleider Frion

  • Hoe herkent u signalen van hechtingsproblemen?
  • Wat roepen deze signalen bij u op?
  • Hoe kunt u hiermee omgaan en op een juiste manier reageren?

 11:15 - Koffie- en theepauze

 11:30 - De draad als proces van hechting en onthechting
Gerrit Vignero, orthopedagoog MPC Terbank in Heverlee

  • Wat zijn de verschillende stappen van het model de draad?
  • Hoe herkent u de dynamiek en processen van de draad bij uw cliënt?
  • Op welke manier stemt u af op de ontwikkelingsstappen van uw cliënt?

 12:30 - Verzorgde lunch

 Verdiepingssessies 13:30 - 15:45 uur
In de middag gaan de sprekers op interactieve wijze dieper in op de materie. U kunt kiezen uit één van de onderstaande verdiepingssessies:

A - De invloed van trauma op hechting
Dinanda Zevalkink, gz-psycholoog, orthopedagoog en opleider Frion

Mensen met een verstandelijke beperking komen meer uitdagingen tegen om tot veilige hechtingsrelaties te komen. Wat gebeurt er met het vertrouwen in zichzelf en de ander als daar ook nog traumatische ervaringen bij komen? Is er dan altijd sprake van onveilige hechting? En wat doet dat met u als begeleider? In deze verdiepingssessie gaan we in op welk effect trauma op ontwikkeling van hechting heeft, en wat u daaraan kunt doen. Naast luisteren en kijken gaan we ook actief aan de slag.
 
B - Autisme en hechting
Birgitta Kox, gz-psycholoog en orthopedagoog-generalist Autrinsiek – expertise in autisme

Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) kunnen veilige hechtingsrelaties ontwikkelen met hun ouders. Tegelijkertijd maakt een ASS zowel kind als ouders kwetsbaar. Hoe kunnen we deze kwetsbaarheid begrijpen? En hoe kunnen we het kind ondersteunen om zich veilig te voelen en ouders om zich competent te voelen? Kinderen met een ASS en kinderen met hechtingsproblemen kunnen vergelijkbaar gedrag laten zien. En toch zijn er ook verschillen. Het is niet altijd makkelijk deze verschillen te herkennen. Hoe kunnen we autisme en hechtingproblemen van elkaar onderscheiden? En wat betekent dit voor de begeleiding van kind en ouders? En wat als er sprake is van een ouder met een ASS? Tijdens deze verdiepingssessie krijgt u inzicht in hechting bij autisme en het onderscheid tussen autisme en hechtingsproblematiek.
 
C - De draad tussen begeleider en cliënt
Gerrit Vignero, orthopedagoog MPC Terbank in Heverlee


De draad is een metafoor voor hoe de verbinding tussen mensen groeit door verschillende ontwikkelingsstappen heen. Het verduidelijkt deze verbinding bij mensen met een verstandelijke beperking zodat begeleiders gemakkelijker het niveau van emotionele ontwikkeling kunnen vertalen naar hun eigen handelen. Maar waar zitten de draden van uw cliënt? Met wie en op welke manier is uw cliënt verbonden? Hoe gaat uw cliënt om met nieuwe mensen? En wat kunt u als begeleider doen om af te stemmen op de ontwikkeling van uw cliënt? Tijdens deze verdiepingssessie gaat u praktisch aan de slag met het model van de draad en leert u dit toepassen bij uw cliënten en binnen de organisatie.

D - Methode ARGOS
Matthijs Heijstek, orthopedagoog-generalist Amerpoort

De combinatie van een hechtingsstoornis en verstandelijke beperking is ingewikkeld en stelt u als begeleider voor grote uitdagingen. De methode ARGOS is ontwikkeld om knelpunten in de begeleiding om te zetten naar hulpvragen van de cliënt. Weet u hoe u angst of stress die voortkomen uit de hechtingsstoornis bij uw cliënt kunt verminderen? Tijdens deze verdiepingssessie maakt u kennis met de methode die in drie stappen leidt tot praktische handvatten voor het begeleiden van hechtingsstoornissen bij mensen met een verstandelijke beperking.

 15:45 - Vragen en discussie
Lex Wijnroks, psycholoog gespecialiseerd in ontwikkelingsneuropsychologie en universitair hoofddocent Educatie en Pedagogiek - Orthopedagogiek CMO Universiteit van Utrecht

  • Zijn we op de goede weg in de begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking en hechtingsproblemen?
  • Welke alternatieven zijn mogelijk?

 16:30 - Einde programma

PDF programma

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met mij op via onderstaande button, dan help ik u graag verder!

Stel uw vraag
Lisanne Noorlander
Lisanne Noorlander
congresontwikkelaar en -coördinator
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl