Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Beoordeeld met een 8

Onafhankelijke nascholing voor

zorgprofessionals

Dit congres heeft in het verleden plaats gevonden. Kijk op onze nascholingen pagina voor ons huidig aanbod van congressen, cursussen en opleidingen.

Hechting bij mensen met een verstandelijke beperking

Signaleren en begeleiden van hechtingsproblematiek

Donderdag 1 juni 2023

Ook online!

Programma

 09:00 - Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

 09:00 - Inlogmogelijkheid online deelnemers

 09:30 - Opening door de dagvoorzitter
Matthijs Heijstek,
orthopedagoog-generalist bij Zozijn en onderzoeker bij de de Universiteit Utrecht

 09:45 - Gehechtheid en mensen met een verstandelijke beperking: Wat te weten en wat te vergeten?
Carlo Schuengel, Hoogleraar aan de Vrije Universiteit en Viveon-de academische werkplaats van ’s Heeren Loo en VU

  • Hoe vind u de weg in de wirwar van betekenissen van ‘hechting-gehechtheid’?
  • Wat betekenen de drie principes van gehechtheid voor uw werk?  
  • U bent een veilige haven voor uw client: Wat nu?

 10:30 - Ervaringsverhaal - Het levensverhaal als krachtbron voor iedereen in de cirkel
Marieke Wagener
,
moeder van Wende
Wende is een meisje met een verstandelijke beperking en een forse hechtingsstoornis. Om zich gezien en veilig te voelen stelt ze vragen over haar verleden én vertelt ze over haar verleden. Dit ben ik! Ken je mij? Ben je er voor mij? Blijf je? Om een hechtingsfiguur voor Wende te zijn is notie van haar levensverhaal cruciaal. Want het levensverhaal is een krachtbron voor iedereen: cliënt, begeleiders, gedragskundigen en andere mensen rondom haar dochter. Marieke vertelt in haar bijdrage over het belang van het levensverhaal tegen de achtergrond van een hechtingsstoornis én over het belang van samenwerken in een cirkel.

 11:00 - Koffie- en theepauze

 11:15 - Probleemgedrag en gehechtheid
Matthijs Heijstek, orthopedagoog-generalist bij Zozijn en onderzoeker bij de de Universiteit Utrecht

  • Welke rol speelt gehechtheid?
  • Hoe ga je om met het probleemgedrag van mensen met gehechtheidsproblemen
  • Welke rol speelt stress hierbij?

 12:00 - De draad als proces van hechting en onthechting
Gerrit Vignero, orthopedagoog MPC Terbank in Heverlee

  • Wat zijn de verschillende stappen van het model de draad?
  • Hoe herkent u de dynamiek en processen van de draad bij uw cliënt?
  • Op welke manier stemt u af op de ontwikkelingsstappen van uw cliënt?

 13:00 - Lunchpauze

 Verdiepingssessies 14:00 - 16:15 uur
In de middag gaan de sprekers  op interactieve wijze dieper in op de materie. U kunt kiezen uit één van de onderstaande verdiepingssessies:

A - De invloed van trauma op hechting (alleen op locatie)
Truida de Raaf, Orthopedagoog/GZ-psycholoog
 
Mensen met een verstandelijke beperking komen meer uitdagingen tegen om tot veilige hechtingsrelaties te komen. Hechtingsproblematiek komt dan ook veel voor bij mensen met een verstandelijke beperking. In deze verdiepingssessie gaan we in op het effect van trauma op de ontwikkeling van hechting. De veerkracht om traumatische ervaringen te verwerken is kleiner bij hechtingsproblemen. Hoe kunnen we traumasensitief begeleiden?  En wat doet het moeilijke gedrag, dat het gevolg is van hechtingsstoornissen, met u als begeleider of behandelaar? Hoe gaat u daarmee om?  We gaan samen in deze sessie actief aan de slag. 
 
B - Autisme en hechting 
Birgitta Kox, gz-psycholoog en orthopedagoog-generalist Autrinsiek – expertise in autisme

Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) kunnen veilige hechtingsrelaties ontwikkelen met hun ouders. Tegelijkertijd maakt een ASS zowel kind als ouders kwetsbaar. Hoe kunnen we deze kwetsbaarheid begrijpen? En hoe kunnen we het kind ondersteunen om zich veilig te voelen en ouders om zich competent te voelen? Kinderen met een ASS en kinderen met hechtingsproblemen kunnen vergelijkbaar gedrag laten zien. En toch zijn er ook verschillen. Het is niet altijd makkelijk deze verschillen te herkennen. Hoe kunnen we autisme en hechtingsproblemen van elkaar onderscheiden? En wat betekent dit voor de begeleiding van kind en ouders? En wat als er sprake is van een ouder met een ASS? Tijdens deze verdiepingssessie krijgt u inzicht in hechting bij autisme en het onderscheid tussen autisme en hechtingsproblematiek.
 
C - De draad tussen begeleider en cliënt
Gerrit Vignero, orthopedagoog MPC Terbank in Heverlee


De draad is een metafoor voor hoe de verbinding tussen mensen groeit door verschillende ontwikkelingsstappen heen. Het verduidelijkt deze verbinding bij mensen met een verstandelijke beperking, zodat begeleiders gemakkelijker het niveau van emotionele ontwikkeling kunnen vertalen naar hun eigen handelen. Maar waar zitten de draden van uw cliënt? Met wie en op welke manier is uw cliënt verbonden? Hoe gaat uw cliënt om met nieuwe mensen? En wat kunt u als begeleider doen om af te stemmen op de ontwikkeling van uw cliënt? Tijdens deze verdiepingssessie gaat u praktisch aan de slag met het model van de draad en leert u dit toepassen bij uw cliënten en binnen de organisatie.

D - Methode ARGOS
Henri Koelewijn, gedragsdeskundige en orthopedagoog-generalist Amerpoort

De combinatie van een hechtingsstoornis en verstandelijke beperking is ingewikkeld en stelt u als begeleider voor grote uitdagingen. De methode ARGOS is ontwikkeld om knelpunten in de begeleiding om te zetten naar hulpvragen van de cliënt. Weet u hoe u angst of stress die voortkomen uit de hechtingsstoornis bij uw cliënt kunt verminderen? Tijdens deze verdiepingssessie maakt u kennis met de methode die in drie stappen leidt tot praktische handvatten voor het begeleiden van hechtingsstoornissen bij mensen met een verstandelijke beperking.

 16:15 - Einde programma

PDF programma

Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met mij op via onderstaande button, dan help ik je graag verder!

Stel je vraag
Lotte van Beek
Lotte van Beek
Congresontwikkelaar
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl