Nascholing voor jou!
Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Dit congres heeft in het verleden plaats gevonden. Kijk op onze nascholingen pagina voor ons huidig aanbod van congressen, cursussen en opleidingen.

Wanhopige jongeren

Omgaan met zelfverwonding en suïcide bij scholieren

Donderdag 6 oktober 2011

Programma

9.30 uur

Ontvangst met koffie en thee / uitreiking congresmap

10.00 uur
Opening door dagvoorzitter 
Indra Boedjarath, psychotherapeut en directeur Mikado -kenniscentrum interculturele zorg

10.15 uur
Theorie - Zelfverwonding en suïcide bij jongeren

Erik Jan de Wilde, programmaleider Nederlands Jeugdinstituut

  • Cijfers en feiten – hoe vaak komt het voor?
  • Wat is het verschil tussen zelfbeschadiging en een suïcidepoging? 
  • Van kwaad tot erger – wanneer leidt het een tot het ander?
  • Wat zijn de kenmerken, achtergronden en risicofactoren?
11.15 uur

Koffie- en theepauze

11.30 uur
Praktijk 
- Als het kalf verdronken is, dempt men de put?
Marion Ferber, adviseur Haagse scholen en 
projectleider SuNa GGD Den Haag

  • Wat kan uw school doen aan preventie? – De do’s en don’ts
  • Welke verantwoordelijkheid heeft de school? – En wat is úw rol?
  • Vertrouwelijkheid, zwijgplicht en verantwoordelijkheid - hoe ver mag u gaan?
12.15 uur
Ervaringsverhaal

Charlie Bee, ervaringsdeskundige

De 17 jarige Charlie Bee schreef het boek ‘En Prozac is mijn paracetamol’ over hoe haar depressie leidde tot een zelfmoordpoging. 

12.30 uur
Lunch

In de middag is er de gesprekstraining. Zelfverwonding en suïcide bespreekbaar maken – hoe doet u dat?

Trainers:
Karen Konijn, psychiater afdeling jongeren GGZ InGeest 
Marcia Kroes, ervaringsdeskundige en voorlichter en trainer Stichting Zelfbeschadiging 
Anja Bos, sociaal psychiatrisch verpleegkundige afdeling preventie GGZ InGeest en trainingsactrice

13.30 uur
Casus en rollenspel – hoe gaat u het gesprek met leerlingen aan?
Met behulp van filmfragmenten en rollenspelen worden voorbeeldgesprekken gevoerd die

gericht zijn op uw eigen praktijk. U krijgt de gelegenheid om actief te participeren aan de gesprekken en uw eigen casuïstiek in te brengen.De thema’s die tijdens de voorbeeldgesprekken aan de orde komen zijn onder andere:

  • Welke signalen dienen als aanleiding om een gesprek aan te gaan?
  • Een gesprek voorzichtig beginnen of direct van wal steken?
  • Doorvragen – welke vragen stelt u?
  • Hoe kunt u het zelfbeschadigende en/of suïcidale gedrag van de leerling beïnvloeden? 

14.45 uur
Koffie- en theepauze

15.00 uur
Zelf 
aan de slag

Tijdens dit onderdeel gaat u in een kleine groepjes aan de slag. Onder begeleiding van de trainers gaat

u in discussie met andere deelnemers. Per groep worden een aantal vragen besproken. Daarna worden plenair de antwoorden samengevat. De vragen die aanbod komen zijn:

  • Hoe gaat u om met uw eigen bezorgdheid, boosheid of angst?
  • Hoe houdt u rekening met de culturele achtergrond van leerlingen?
  • Verwijs u door naar de GGZ of niet? - En wanneer verwijst u door?
  • Wanneer licht u de ouders in en hoe betrekt u hen bij de gesprekken?
  • Wat kunt u doen om kopieergedrag tegen te gaan?
  • Hoe maakt u zelfverwonding en suïcide bespreekbaar in de klas?
16.00 uur
Terug naar de zaal voor een plenaire afsluiting met aansluitend een borrel
PDF programma

Bij de 4e inschrijving is de 5e gratis!

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met ons op via de onderstaande button, dan helpen we je graag verder!

Stel je vraag
Secretariaat Medilex
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl

Gerelateerde nascholingen