Geaccrediteerd
Onafhankelijk
Beoordeeld met een 8

Onafhankelijke nascholing voor

zorgprofessionals

Autismevriendelijke Mondzorg

Signaleren, ondersteunen en behandelen kan altijd beter

Woensdag 7 december 2022

Speciaal voor mondzorgprofessionals en begeleiders van mensen met ASS

Programma

 09:00 - Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

 09:00 - Inlogmogelijkheid online deelnemers

 09:30 - Opening door de dagvoorzitter
Sonja Kalf, tandarts-gehandicaptenzorg bij de Stichting Bijzondere Tandheelkunde in Amsterdam en klinisch epidemioloog

  • Inleiding en doelstellingen van de dag
  • Het belang van multidiciplinair werken

 09:45 - Nuancering & Individualisering: Thema's uit het autismepaspoort voor de mondzorg.
Suzanne Agterberg-Rouwhorst, voorzitter Expertgroep Autisme & Onderwijs, de drijvende kracht achter het autismepaspoort

  • Welke thema’s spelen mogelijk een rol in de benadering van patiënten met autisme?
  • Hoe sluit je voor, tijdens en na de behandeling aan bij patiënten met autisme?
  • Hoe verminder je stress en overprikkeling bij patiënten met autisme?
  • Hoe kan het Autismepaspoort helpen om de ondersteuningsbehoeften van patiënten met autisme vooraf in beeld te brengen?

 10:30 - De kunst negatieve prikkels te vermijden en positieve prikkels toe te voegen
Robert de Hoog, specialist Sensorische informatieverwerking, Prikkelcoach en CCE consulent

  • Prikkelverwerking bij autisme
  • Het voorspellende brein en het effect van autistische kenmerken hierop
  • De invloed van prikkelverwerking op mondzorg; voor, tijdens en na het consult
  • Praktische tips voor de benadering en behandeling

 11:15 - Koffie- en theepauze

 11:30 – Autisme en eetproblematiek
Annelies Spek, klinisch psycholoog en hoofd Autisme Expertise Centrum Eemnes

  • Welke eetproblemen/eetstoornissen zijn geassocieerd met autisme?
  • Hoe ontstaan deze problemen en wat kan hierbij helpen?
  • Wat kan uw rol als mondzorgprofessional zijn?
  • Praktische handvatten voor mondzorgverleners

 12:15 - Autisme en angst, stress of trauma in de mondzorg
Esther Leuning, GZ- psycholoog, cognitief gedragstherapeut en EMDR-practitioner bij Karakter

  • Inzicht in trauma; wanneer spreken we van trauma?
  • Traumabehandeling bij autisme
  • Trauma voorkomen:
    • Afwegingen in de behandeling met betrekking tot trauma
    • De benadering en sensitieve communicatie tijdens een consult
    • Het maken van schema’s
    • Multidisciplinaire technieken
  • Recente inzichten vanuit onderzoek
  • Wat kan uw rol als mondzorgprofessional zijn?
  • Praktische handvatten voor in de dagelijkse praktijk

 13:00 - Lunchpauze

 14:00 - Verdiepingssessie ronde 1
U kunt een keuze maken uit één van de onderstaande verdiepingssessies.
Sessie B - “Ethische dilemma’s bij dwang in de mondzorg” duurt 2 rondes en zal tot 16:15 uur gepland staan. U kunt bij de sessie A, C en D een combinatie maken van 2 sessies naar voorkeur.

 15:00 - Koffie- en theepauze

 15:15 - verdiepingssessie ronde 2
U kunt een keuze maken uit één van de onderstaande verdiepingssessies (A, C of D).

 16:15 - Einde programma
___________________________________________________________________________________________________

Verdiepingssessies

A - Muziek, autisme en mondzorg
Margreet Ouderkerken-Bark, Mondhygiënist, muziekagoog en contact-clown

  • Wat is muziekagogie en muziektherapie?
  • Welke invloed heeft muziek?
  • Hoe kunt u met muziek (agogie) een veilige behandelstoel creëren?

B - Ethische dilemma's bij dwang in de mondzorg 
Monica de Visser, senior jurist gezondheidsrecht & ethiek 's Heeren Loo en docent scholingsbureau Smaragd

Deze verdiepingssessie heeft een duur van 2 rondes, van 14:00 tot 16:15. U heeft de mogelijkheid om eigen casussen aan te leveren voor deze sessie.

  • Dwang - wat mag er wel en wat mag er niet?
  • Zorgmijders – hoe ver gaat u als mondzorgprofessional?
  • Welke dilemma's komen vaak voor? En hoe gaat u hier mee om?
  • Casuïstiek bespreking
  • Praktische handvatten voor in de praktijk

C - Mondzorg, autisme en samenwerken in de driehoek
Chiel Egberts, 
orthopedagoog en trainer Drienamiek

Een goed contact/vertrouwensrelatie tussen mondzorgverlener en ouder/begeleider is essentieel voor een goed resultaat. Dit lijkt een open deur, maar ……. Blijf investeren in deze relatie.

  • Driehoekskunde: Een visie en methodiek op de relatie tussen ouder/begeleider, zorgprofessional en de cliënt
  • Hoe, met plezier, in te spelen op de diverse vormen van ouderbetrokkenheid
  • Hoe werkt de driehoeksverhouding in de mondzorg/mondzorgpraktijk?
  • Hoe verdeelt u als mondzorgprofessional de aandacht tussen kind en ouder?
  • Hoe zorgt u ervoor dat de cliënt de benodigde ruimte krijgt voor zelfontplooiing?
  • Waar loopt u als mondzorgverlener tegenaan in contact met de familie?
  • Welke praktische handvatten voor mondzorgverleners kunnen er worden gegeven?

D – Autisme en Parodontale Screening
Ellen Zwart, 
communicatietrainer in de gezondheidzorg en mondhygiënist 

  • De inventarisatie van het niveau van zelfzorg, voorlichting en begeleiding in het optimaliseren van dagelijkse mondhygiëne
  • Aanpak mondhygiëne en poetsen op de afdeling
  • Wat als poetsen een dagelijkse strijd blijft?
  • Hoe krijgt u grip op de patiënt en vermindert u ‘piekers’
  • Samenwerking mondzorgprofessional en dagelijkse begeleiding van de patiënt voorafgaand aan een consult
PDF programma

Vragen over deze nascholing?

Neem dan contact met mij op via onderstaande button, dan help ik u graag verder!

Stel uw vraag
Sharah Wisman
Sharah Wisman
congresontwikkelaar en -coördinator
030 693 3887
Postbus 289 | 3700 AG Zeist | info@medilex.nl